John van Leeuwen; Durven, denken, doen!

Seaweed Harvest Holland uit Kerkwerve is afgelopen jaar gestart met de teelt van zeewier in de Oosterschelde. Na 5 jaar onderzoek met diverse kennisinstituten zoals Wageningen Universiteit en Hogeschool Zeeland is een teeltsysteem neergelegd wat gelijk tot de grootste van Europa behoort.

Door een stroom aan innovaties en andere ontdekkingen is het ons gelukt om als eerste in de wereld zeesla via sporulatie te vermeerderen. Daarmee wonnen we oa de Zeeuwse Pioniersprijs en werden we genomineerd voor de Rabobank Innovatieprijs. Ons bedrijf is ook niet onopgemerkt gebleven bij de pers. De landelijke dagbladen, radio en TV, maar ook de buitenlandse pers heeft ons al regelmatig bezocht.

Zeewier is het voedsel van de toekomst, en wordt ook gebruikt voor veevoer, medicijnen, verzorgingsproducten, bio plastics, kleding, bio fuel en bemesting. Het wordt geteeld zonder zoet water of land en heeft een hoge opname van CO2. Dat maakt dat het telen van zeewier ook geen milieubelasting is maar milieuwinst. Daarbij is de consumptie nog eens zeer gezond voor mens en dier.

Wij hopen in de toekomst ons huidige zeewier teeltsysteem van 6 hectare in de Schelphoek in samenwerking met diverse overheden waaronder de gemeente Schouwen Duiveland nog verder te kunnen uitbreiden. We zijn verzekerd van de steun van de VVD zij weten dat ondernemers onmisbaar zijn voor de leefbaarheid op Schouwen-Duiveland en dat duurzaamheid kansen biedt voor economische ontwikkeling en het verhogen van de economische winst. samen met de VVD durven, denken en doen wij!