Laten we allemaal ambassadeur zijn!

Ik werd hier niet geboren en ik groeide hier niet op, maar ik heb een band met Schouwen-Duiveland. In tegenstelling tot veel anderen kende ik Schouwen-Duiveland niet toen ik er kwam wonen. Ik groeide op in Maastricht en bracht de zomers door aan de oevers van de rivier de Maas. We winkelden in Maastricht, Aken, Luik of Antwerpen. En natuurlijk gingen we geregeld naar de kust, maar de Noordzeekust dat was voor ons Knokke, Blankenberge, Wenduine en De Haan. Ooit was ik wel eens een dagje naar Ouddorp geweest, maar ik miste daar de boulevard en wat was het ver lopen met die bolderkar naar het strand. En toen belandde ik als jonge vrouw van begin 20 min of meer toevallig op Schouwen-Duiveland.

Van het bourgondische hart van ‘Mie Mestreech’ naar het vissersdorp Bruinisse, het was best even wennen, daar ben ik eerlijk in. Maar toch, in de 27 jaar dat ik hier nu woon, waren er een aantal momenten waarop ik een duidelijke keuze had: blijven we of gaan we terug? En iedere keer weer kozen we er dan bewust voor om op Schouwen-Duiveland te blijven. We hebben hier zoveel moois, de rust, de ruimte, de wind, de dynamiek van eb en vloed. De rustige dorpjes, maar ook de historische stadjes Zierikzee en Brouwershaven en een schat aan cultureel erfgoed. We hebben het hier zo goed met elkaar. Misschien wel juist omdat Schouwen-Duiveland lang een eiland was, is de bevolking van oudsher op elkaar aangewezen. Je kunt wel ruzie met elkaar maken, maar als het stof is neergedwarreld moet je toch weer met elkaar door diezelfde deur, je bent op elkaar aangewezen.

Ik ben dan ook blij en dankbaar dat onze kinderen hier op mochten groeien. Ze groeiden op in een omgeving waar ze nog naar hartelust buiten konden spelen, zonder dat ik als moeder voor waakhond hoefde te spelen. Ze konden in alle vrijheid op ‘ontdekkingstocht’ in de dominiale bossen en de bunkers. Ze groeiden op in een samenleving waarin de mensen elkaar nog kennen en naar elkaar omkijken. Ik ben ervan overtuigd dat het belangrijk is voor de ontwikkeling van kinderen dat ze de vrijheid hebben om hun omgeving zelfstandig te ontdekken in een wereld waarin ze zich sociaal veilig voelen.

Ook op toeristen heeft Schouwen-Duiveland een grote aantrekkingskracht, in groten getale zoeken ze onze recreatiebedrijven en onze stranden op. Vroeger was het vooral de 8 weken in juli en augustus heel erg druk. De laatste jaren zien we dat toeristen ons ook in de andere maanden van het jaar steeds beter weten te vinden. Dat is een goede ontwikkeling voor onze ondernemers, de economie en de werkgelegenheid. Maar net zo belangrijk is dat het toerisme zorgt dat er voldoende draagvlak is om voorzieningen in stand te houden die ook voor ons als inwoners belangrijk zijn. We moeten er dan ook voor zorgen dat we juist ook buiten de zomermaanden een aantrekkelijke vakantiebestemming zijn.

We hebben veel goede ondernemers die daar een bijdrage aan leveren en de VVV doet al jaren haar best om de toeristische bestemming Schouwen-Duiveland te promoten. Er is niemand die beter weet hoe mooi en geweldig het is op Schouwen-Duiveland dan wij, de mensen die er mogen wonen. Wij houden van Schouwen-Duiveland en zijn er trots op. Laten we dat uitdragen overal waar we komen, laten we allemaal fulltime ambassadeur zijn van Schouwen-Duiveland!