Aan de slag voor Nederland

Afgelopen vrijdag en zaterdag vond te Papendal het voorjaarscongres van de VVD plaats. Voor Schouwen-Duiveland waren Laurence, Willem en Corine aanwezig. Via Thorbeckeweb is inmiddels een kort verslag verspreid inclusief de link naar de inspirerende speech van onze premie, Mark Rutte. Voorafgaand aan het VVD congres vond de voorjaarsvergadering van de Bestuurdersvereniging plaats. Tijdens deze bijeenkomst, waar plenair de gebruikelijke verenigingszaken worden behandeld, wordt ook altijd de gelegenheid geboden om in het eigen netwerk dieper op bepaalde zaken in te gaan.

Er is o.a. een bijeenkomst voor Waterschapsbestuurders, voor wethouders, voor Statenleden en voor raadsleden. In de bijeenkomst van dit jaar zijn we met elkaar dieper ingegaan op het betrekken van belanghebbenden bij de lokale politiek. De samenstelling van de groep was zeer divers ondanks dat het allemaal raadsleden zijn. De verschillende problemen zijn ook totaal anders in de verschillende gemeentes maar toch hebben we een aantal goede tips en suggesties aan elkaar mee kunnen geven. Al met al een leerzame middag afgesloten met een zeer openhartige en energieke speech van Halbe Zijlstra.

Uiteraard liepen de beschuldigingen aan, het vertrek van en het persoonlijk drama voor onze partijvoorzitter Henry Keizer als een rood draadje door het congres. Wat er ook uit de verschillende onderzoeken komt, de VVD is hem dank verschuldigd voor zijn inzet als voorzitter. Gelukkig kreeg hij deze credits ook tijdens dit congres.

Na afloop van het avond programma was het (totdat exact om 01.00 uur de TL-balken aangingen) nog feestelijk onrustig in Papendal.

Fris en monter begonnen we zaterdag aan de huishoudelijk vergadering onder leiding van Jan van Zanen als voorzitter. Het was alsof hij niet weggeweest was als voorzitter. Daarbij helpt het natuurlijk ook dat er vanuit verschillende delen van het land nog altijd de zelfde mensen aanwezig zijn. Met een grap op zijn tijd maar ook streng waar het moest waren we keurig binnen de tijd klaar.

Na de speech van de JOVD voorzitter Rutger de Ridder die met name wees op duurzaamheid en wat wij daar als partij meer aan zouden moeten en kunnen doen was het tijd voor de uitreiking van de zogenaamde V-factor. De V-factor is een prijs voor een VVD-netwerk dat een bijzondere prestatie heeft geleverd. Dit keer ging de V-factor naar de Zeeuwse VVD. De prijs werd in ontvangst genomen door Wilfried Boonman die als campagne-coƶrdinator voor Zeeland heel veel energie heeft gestoken in de campagne en dat nu ook weer gaat doen voor de GR-verkiezingen in maart 2018. Misschien kunnen we hem eens uitnodigen op Schouwen-Duiveland?

Het middag-programma bestond uit de College-tour. Een inspirerende bijeenkomst met tips en tricks voor kandidaten voor de lijst voor GR2018. Al met al een druk weekend met veel nieuwe ideeƫn en oude bekenden waar energie, kennis en vertrouwen kon worden opgehaald om met elkaar de komende campagne-periode in te gaan.

Wie gaat er volgend jaar mee?