Tom Soeters; Investeren in innovatie binnen de recreatie

Investeren in innovatie binnen de recreatie: Maandagavond 5 maart is het eerste Wereldregio/Radio Omroep Schouwen-Duiveland verkiezingsdebat. Er wordt onder andere gedebatteerd over de onderwerpen recreatie en economie. Op Schouwen-Duiveland zijn die twee onderwerpen heel sterk met elkaar verweven. De recreatie sector is een belangrijke banenmotor. Bijvoorbeeld sectoren als horeca en bouw en bedrijven zoals supermarkten, bouwmarkten en schoonmaakbedrijven, profiteren van het toerisme. En heel belangrijk, onze eigen inwoners maken gebruik van voorzieningen die er niet of minder zouden zijn zonder de recreatie op ons eiland. Kortom, het toerisme is van groot belang voor onze eilandelijke economie.

Rust, ruimte en ongerepte stranden
Als VVD krijgen we wel eens het verwijt dat we het hele eiland vol zouden willen bouwen met recreatiewoningen. Dat is beslist niet wat de VVD wil, niet wat de inwoners willen en ook zeker niet wat de recreatiebranche zelf wil. We weten allemaal dat toeristen hier naar toekomen voor de weidsheid, de natuur en de ongerepte stranden. Dat verkwanselen zou dom zijn. Wij denken in kansen en vooraf de deur dichtgooien voor elk nieuw initiatief, vinden wij als VVD kortzichtig en onnodig. Het is een onjuist beeld, dat er iedere maand een aanvraag voor een nieuw vakantiepark binnenkomt bij de gemeente. Sterker nog. De afgelopen acht jaar was het enige echt grote project waar de raad mee heeft ingestemd, Brouwerseiland.

Inleveren voor ruimte en kwaliteit
Het is belangrijk dat ons eiland aantrekkelijk blijft voor de toerist van vandaag en morgen. De vraag van onze gasten,  naar  steeds meer ruimte en luxe, neemt toe. De recreatie-ondernemers op ons eiland signaleren dit en spelen daar uiteraard op in.  Dat is noodzakelijk, zodat ons eiland ook in de toekomst, de concurrentie met ander toeristische bestemmingen aan kan gaan. Door standplaatsen te vergroten, eigen sanitair op de plek te realiseren, of door het plaatsen van  recreatie chalets, wordt er ingespeeld op die vraag. Om deze kwaliteitsslag te kunnen maken, heeft een aantal recreatieondernemers de laatste jaren juist plaatsen ingeleverd. Het aantal vaste standplaatsen (jaarplaatsen) op campings en mincampings op heel het eiland is in de periode 2014 t/m voorjaar 2017 dan ook gedaald van 8500 naar 6200.

Investeren in de toekomst
De VVD vindt het heel belangrijk dat onze recreatie ondernemers, ook in de toekomst, de kwaliteit van hun product kunnen blijven verbeteren. De bedrijven op locaties direct aan de kust kunnen vaak, door de hoge bezettingsgraad, de investeringen nog rendabel maken zonder extra eenheden toe te voegen. Maar voor de ondernemers in het achterland is dat een stuk lastiger. Zij hebben in veel gevallen echt extra eenheden nodig om de kwaliteitsverbetering rendabel te kunnen realiseren.

Kwaliteit voor het hele eiland
De VVD wil dat het toeristisch product in onze hele gemeente op een hoog niveau blijft. Ondernemers in het achterland moet een eerlijke kans worden gegund op een rendabele, toekomstbestendige exploitatie. De VVD vindt het dan ook een heel slecht idee om voor deze bedrijven slechts een eenmalige beperkte groei toe te staan. De kosten stijgen ieder jaar, zonder dat er dan al geïnvesteerd is. En dat laatste is en blijft nodig. Niet alleen om mee te gaan met de eisen van de tijd, maar zeker ook om recreatie parken niet te laten verpauperen. Zover mogen we het als gemeente nooit laten komen.

Toegevoegde waarde
Ook nieuwe initiatieven moeten op beperkte schaal mogelijk zijn. De VVD wil daarom iedere nieuwe aanvraag op zijn eigen merites beoordelen; Voegt het iets nieuws toe en is het onderscheidend genoeg ten opzichte van het aanbod dat we al hebben? Wat is de impact op de natuur en de omgeving? Levert het extra werkgelegenheid op? Dat zijn de vragen die wij onszelf altijd moeten stellen. We zullen daar steeds weer heel kritisch naar kijken.

Samen sterk
De VVD maakt zich sterk voor een toekomstbestendige recreatiesector. Dat kan alleen als we ondernemers de ruimte geven om te ondernemen, maar heel zuinig zijn op onze kernkwaliteiten rust, ruimte en ongerepte stranden. Dat is belangrijk voor onze economie en onze toekomst. De VVD, samen sterk voor onze toekomst.