Betrouwbaar bestuur, wie of wat willen we zijn?

Voor ons ligt een project van zo’n 200 miljoen euro. Een project wat ruim 10 jaar loopt en waar de gemeente Schouwen-Duiveland tot 2 jaar geleden vol enthousiasme aan heeft meegewerkt. Er zijn dan ook in het verleden handtekeningen gezet en handen geschud, meerdere keren zelfs. Het zou te makkelijk zijn als nu de term a deal is a deal, afspraak is afspraak zou worden geroepen. De complexiteit van het project mag duidelijk zijn en de impact ook.

Gezien de vele reacties die ook nu weer aan de raad zijn gestuurd is duidelijk dat Brouwerseiland leeft. Sommige reacties zijn zeer persoonlijk en direct. Meer dan de helft van de leden van deze gemeenteraad heeft de oorspronkelijke besluitvorming niet eens meegemaakt en dat maakt het voor betrokken partijen soms lastig door alle meningen en heftige emoties heen te kijken. De VVD fractie heeft dit wel gedaan en komt tot het volgende:

Zo even noemde ik de handtekeningen en handdrukken al. Zulke momenten zijn cruciaal. Vanaf daar is de initiatiefnemer gaan toewerken naar de daadwerkelijke uitvoering van het project. De vraagstukken werden keer op keer beantwoord en er zijn extra onderzoeken gedaan. De antwoorden die daar uit voort kwamen waren, zoals dat nu eenmaal gaat, niet naar ieders tevredenheid. Maar de antwoorden kwamen er wel. De vragen die vanuit de vergunningverlenende overheden werden gesteld,  mochten ook rekenen op onderbouwde reacties en dat is waar het in een dergelijk gecompliceerd proces om gaat.
Sommigen zullen zeggen dat het hierdoor een nieuw plan is geworden maar daar kan de VVD zich niet in vinden.
Een kant en klaar plan van zo’n omvang wat direct met alles 100% rekening heeft gehouden bestaat niet. De basis is overigens wat ons betreft een vakantiepark op de locatie van de huidige werkhaven Middelplaat. En dat is nog steeds het geval, ook na alle inspanningen over en weer.

Uiteindelijk gaat het daar om: de vraagstukken die voortkomen uit de ondertekende overeenkomsten. En dan is het slechts de taak van  de gemeenteraad om het bestemmingsplan vast te stellen. Dit staat overigens los van het traject bij de provincie inzake de natuurwet.

Onze afwegingen zijn dan ook gebaseerd op een paar kernzaken.

-        waar besluiten we nu over?

-        wie of wat willen we zijn als raad?

Laten we ons als VVD fractie verleiden door de voorgeschotelde miljoenen aan opbrengsten?
De genoemde bedragen zijn door de initiatiefnemer onderbouwd en aanzienlijk, en daar is zeker iets van te vinden. Die discussie staat geheel los van de vraag die voorligt. De VVD staat voor een gezond huishoudboekje en elke euro is op dit moment welkom, maar het is absoluut niet leidend voor ons standpunt.

Kijken we dan niet naar een mogelijke schadeclaim?
Uiteraard maken wij ons zorgen over het feit dat wanneer we als onbetrouwbare partner worden bestempeld daar een procedure uit volgt. Een schadeclaim komt 100% bij de gemeente te liggen en dus bij de inwoners, voor- en tegenstanders. Maar ook dat  is  niet de basis voor ons standpunt.

Hebben we dan geen begrip voor de binnengekomen reacties van tegenstanders?
Ja natuurlijk hebben wij begrip voor de surfers, de natuurorganisaties en zelfs de minder gefundeerde emotionele reacties. Maar zoals eerder aangegeven staat dit voor de VVD los van het vraagstuk wat er nu ligt,  dat gaat namelijk over de zorgvuldigheid van het gevolgde en te volgen  traject. Dat er op  een veel eerder moment keuzes zijn gemaakt, waar wij persoonlijk niet bij betrokken waren, en wellicht anders zouden zijn gemaakt, doet daar niets aan af. Dat regelgeving wijzigt of de politieke wind is gedraaid doet niet af aan zorgvuldigheid van het te volgen traject.
Denk weer even aan die handtekeningen en handdrukken, die komen steeds weer terug.

Het college, of breder ”De Gemeente” heeft zich gecommitteerd aan de afspraak zich maximaal in te zetten om het project te doen slagen. Met als resultaat een collegevoorstel waarin de zakelijk juridische kant van het onderwerp de boventoon voert en waarin alle aspecten duidelijk worden belicht al beseft de VVD ook dat zij daarin geen keuze heeft.